EnglishFrançaisDeutschTürkçe

Birkaç hafta önce, aylardır görmediğim bir meslektaşımla tartışıyorduk ve birbirimizin hayatları hakkında kendimizi güncellerken VR kariyerlerimiz hakkında konuşmaya başladık. İkimiz de birkaç yıl öncesine göre daha iyi durumdayız, bu yüzden bir noktada bana şunu düşündüren bir cümle söyledi: “Geçmiş yıllarda ektiğim bitkilerin meyvelerini nihayet şimdi hasat ediyorum” . Bu cümle aramadan sonra kafamda kaldı ve zaman zaman onu düşünmeye devam ettim. Kişisel deneyimimden de bunu söylemeliyim, bu doğru: şimdi biz VR insanları için hasat zamanı.

VR’nin Gartner Hype döngüsü

2014’ten beri XR alanında çalışıyorum ve neredeyse tüm hype döngüsünü takip edebildim.

Resmi olarak VR’ye girmemden birkaç hafta sonra, Facebook’un Oculus’u satın almasının ardından teknoloji aşırı derecede abartılmaya başladı. Büyük bir coşku ve umut vardı. Topluluk çok sayıda prototip oluşturuyordu ve ABD’deki birçok şirket, sürükleyici ürünler geliştirmek için fon alıyordu.

Herkes, teknolojinin patlaması için ilk Sanal Gerçeklik “tüketici başlığı” olan Oculus Rift CV1’i bekliyordu… ancak daha sonra piyasaya sürüldüğünde, aslında bir patlama oldu, çünkü fiyatı çok yüksek ve özellikleri sahip olunamayacak kadar sınırlıydı. gerçek bir tüketici çekiciliği. 2017 ile 2019’un ilk bölümü arasında yaşanan, yani sanal gerçekliğin “ölü” sayıldığı ve ekosistemde hayatta kalmanın çok zor olduğu “VR kışı”na öyle girdik . Girişim kapitalistleri XR’den kaçınmaya başladı ve ilk girişimim başarısız olduktan sonra ben de bir VR danışmanı olarak işimi yaparken hayatta kalmakta çok zorlandım.

Sonra Görev geldi ve sahaya yeniden umut getirdi. Quest, VR tüketici başarısının formülünü kırdı ve ardından Half-Life: Alyx’in 2020’de piyasaya sürülmesi gibi büyük bir yutturmaca yaratan VR’nin popülaritesini artıran başka şeyler oldu . Pandemi, insan açısından korkunç olsa da, VR’nin benimsenmesine de yardımcı oldu. 2019’dan sonra sadece sanal gerçeklik yaparak ayakta kalmayı başaran şirketlere sahip olduk ve VC’lerin yatırımlarıyla birlikte heyecan yeniden artmaya başladı.

2021 , teknoloji dünyasında bir ilgi patlamasına neden olan Facebook’un adının Meta olarak değiştirilmesinin açıklanmasıyla Metaverse yılı oldu . Pek çok insan , potansiyelini hemen anlayarak ve kolay parayı kovalamaya çalışarak, sürükleyici gerçekliklere (ve/veya Web3) girmeye başladı . XR alanı şimdi büyüyor ve uzun vadeli görünüm de harika, Apple karma gerçeklik kulaklığının yakında piyasaya sürülmesiyle, kesinlikle sürükleyici gerçeklikler için yutturmaca yeniden ateşlenecek . VR kışının çok karanlık yıllarını bize geri ödeyen sahada olmak için iyi bir zaman.

VR gelişimi için pozitif bir güç olarak meta

Meta’yı ve onun metaverse vizyonunu, özellikle de kullanıcıların gizliliğini ilgilendiren konularda çok eleştiririm. Ancak Facebook/Meta’nın sürükleyici teknolojinin gelişimini hızlandıran bir güç olduğu ve mevcut olumlu durumun ana itici güçlerinden biri olduğu inkar edilemez. Yukarıda açıklanan hikayeyi takip ederseniz, 2014’te VR için yapılan yutturmacanın Facebook’un Oculus’u satın almasından kaynaklandığını görebilirsiniz. Ardından 2019’da ekosisteme yeni bir hayat vermek Facebook Oculus Quest’in başarısı oldu. Ve sonra 2021’de Metaverse için heyecanı başlatan Mark Zuckerberg oldu.

Ve dahası da var: Meta, mağazası için oyunları finanse ediyor; XR’de gerçekleşen etkinliklere ve diğer girişimlere sponsorluk yapıyor; ABD’de televizyonda ve sokaklarda reklamlar için ödeme yapan teknolojinin farkındalığını artırıyor; ve metaverse’de çalışmak için muazzam miktarda insanı işe alıyor. Devasa yatırımları aynı zamanda diğer tüm büyük teknoloji şirketlerini metaverse alanına girmeye çekiyor ve Apple ve Google bu nedenle önümüzdeki yıllarda kesinlikle bazı XR cihazlarını piyasaya sürecek.

Meta ile ilgili birçok şeye itiraz edebiliriz ve aynı zamanda doğru şeyleri ama yanlış bir nedenle (yani hedeflenen reklamlar işi) yaptığını da söyleyebilirsiniz , ancak kesinlikle sonuca odaklanırsak, bence şu konuda hemfikir olabiliriz. Meta, VR’ın ana akım bir teknoloji haline gelmesi çok daha uzun yıllar alacaktı . XR’ye yardım eden tek şirket o değildi (HTC, kurumsal VR’yi başlatmak için çok şey yaptı, örneğin Valve, mevcut VR kulaklıkları tarafından kullanılan birçok teknolojiyi yarattı, vb.), ancak geliştirmeyi hızlandırmak için en fazlasını yapan şirket oldu. XR ve bunu tanımanın önemli olduğunu düşünüyorum.

(Bu arada, hayır, bu paragrafı yazmak için para almadım ve Meta Ambassador değilim. Ben sadece her şeyi olduğu gibi yazıyorum. O zaman, tabii ki, gizlilik ve açıklık için savaşıma devam edeceğim. XR’de ve bunun için Meta için de birçok eleştirim var. Ama onun değerini de kabul etmek adil)

Zaman şimdi

Arkadaşım ektiğini hasat etmekten bahsettiğinde , aynı şeyin bana da olduğunu söyledim. Profesyonel kariyerimin büyük bir bölümünü çok niş bir teknolojiye inanarak geçirdim. 2015’te diğer teknoloji şirketleriyle konuşmaya gittiğimi hatırlıyorum ve onlar “sanal gerçekliğin” ne olduğunu bile bilmiyorlardı. VR’nin kış yıllarında işler hala karmaşıktı ve ajansım New Technology Walkers ile hayatta kalabilmek için elimizden gelen her türlü projeyi yaptık. Sosyal medyada, biz VR topluluğunun tamamı “hayatta kalma modunda” olduğumuzu ve daha iyi bir gelecek umudunu feda ettiğimizi tekrarlayıp durduk, işte o an, yükselen VR dalgasının bizi ele geçireceği an.Pekala, söylemeliyim ki, belki bekliyordunuz: o zaman şimdi.

Bunu profesyonel hayatımda her gün görebiliyorum. Şu anki durumum artık oldukça olumlu: blogum büyüyor ve kendisi bir gelir kaynağı. Ekibimle birlikte çok iyi geri dönüşler alan ve genişletmeyi düşündüğümüz bir fitness oyunu yayınladım. VRrOOm ile SXSW’nin VR dünyası gibi harika etkinlikler yarattım ve şimdi Ocak 2023’te piyasaya sürülecek büyük bir şey için çalışıyoruz . Meta veri deposuyla ilgili danışmanlık veya XR’de yapılacak projeler için birçok isteğim var. Meta veri tabanı hakkında fiziksel bir etkinlik düzenledim , hatta onunla ilgili bir kitabın bölümünü birlikte yazdım . Hatta birkaç yıl önce düşünülemeyecek bir şey olan, kaldırabileceğimden daha fazla istek alıyorum .

Ve etrafımda daha zengin bir ekosistem de görüyorum: çevremdeki bazı bağımsız oyuncular VR oyunlarında başarılı oluyor ve hatta bazıları Quest Store’a terfi etti. Arkadaşlarımdan bazıları artık Meta’da VR’de çalışıyor, bir başkası Apple’da ve sık sık toplulukta iyi tanınan kişilerin önemli şirketlerde iyi iş pozisyonları aldığını görüyorum . Belirli ülkeler veya Avrupa Birliği tarafından sunulan XR , metaverse ve ilgili teknolojiler hakkında daha birçok hibe olduğunu biliyorum . Sadece ben değil, çevremdeki tüm ekosistem sağlıklı bir şekilde büyüdü. Birkaç yıl önce bana veya arkadaşım Massimiliano Ariani’ye VR’nin kendileri için ilginç olmadığını söyleyen birçok insan, şimdi XR projeleri üzerinde çalışıyor., çünkü teknoloji onlar için de geçerli bir noktada.

Tüm sürükleyici alan büyüyor, bu yüzden gelgitin sizi ortaya çıkarabileceği zaman şimdi. Yani acele etmenize gerek yok, “bugün” değil , bu aylar . Birkaç yıl önce, biz sadece çok fazla Ready Player One okumuş ineklerdik. 2026 yılından sonra, bir meta teknolojisi olan XR’yi yapan birçok kişiden biri olacağız. Ama şimdi, yeni büyüyen bir alanda olan biziz ama bu alanda zaten yılların deneyimine sahibiz. Ve bir günden diğerine Linkedin’de “Metaverse Uzmanları” haline gelen insanların sahte deneyimleri değil, sahada gerçek deneyim, toplulukla gerçek bağlantılar ve donanım hakkında gerçek bilgi. Şimdi çok değerli olabiliriz. Sahada havalı bir şeyler yapmak için Tanrı’nın bir işaretini bekliyorsanız, şey… bu sizin işaretiniz.

Metaverse’in (ve Apple kulaklığının) heyecanının hala yüksek olduğu ve henüz kimsenin “metaverse öldü” demediği önümüzdeki 12 ay içinde harekete geçmenizi öneririm . Ancak o zaman, geçmişin tüm yıkıcı teknolojileri için geldiği gibi, metaverse kışının da geleceğini unutmayın.

Hala sorunlar olduğuna dikkat edin

Devam etmeden önce, size birkaç uyarıyı hatırlamam iyi oldu. Her şeyden önce XR teknolojisi büyüyor ama biz hala “ilk günlerde”yiz . Örneğin kendi hayatımdan örnekler verecek olursam, çok az ciddi VR oyun yayıncısı var ve fitness oyunumuz HitMotion ile ilgilenen hiç kimseyi bulmayı başardım. Birkaç ciddi VR dergisi var ve bunlarda yer almak zor. Ve eğer Beat Saber 100 milyon dolardan fazla kazandıysa, hala oyunları için çok az para kazanan birçok indie var.. Herkesin zenginleştiği bir altın çağ olduğunu söylemiyorum, aslında sürükleyici gerçekliklerde para kazanmak hala zor. Mevcut durumun olumlu bir seyir izlediğini ve bu ekosistemde bir projeye başlamak, onu büyütmek ve sonunda başarılı olmak için yeterli olan makul bir karlılık gösterdiğini söylüyorum. XR artık olgunlaşmak için çok erken ama yeterince olgun ki bir pazar var . Önümüzdeki yıllarda başarıya doğru hızla gelişen bir kariyere başlayabilirsiniz.

O zaman, aslında korkunç ekonomik koşullarda yaşıyoruz : pandemi, Ukrayna’daki çatışma ve artan enflasyon nedeniyle, örneğin şimdi VC’ler para yatırma konusunda daha isteksizler ve büyük teknoloji şirketleri aslında insanları işe almayı veya işten çıkarmayı donduruyor. Yani, 8 ay önce durum şimdikinden daha iyiydi… fon aramak için daha iyi bir zamandı. Ancak insanlık için bu üzücü anda olsak bile, XR alanında hala çok fazla aktivite görüyorum. Dolayısıyla uluslararası durumun düzelmesini umduğumuzda normale döneceğiz.

Kripto çöküşü, Web3 uygulayan birçok XR şirketinin kariyerini de etkiledi. Çip sıkıntısı durumu düzeldi, ancak muhtemelen düzeltilmesi için bir yıl daha gerekecek. Yani, şu anda hala birçok sorun var.

İşte bu yüzden, tam olarak bu anı düşünün demiyorum, daha çok bir zaman aralığı, ideal olarak önümüzdeki 12-24 ay. Her zaman bir şeyle ilgili sorunlar olacaktır, ancak şu anki eğilim olumlu ve “metaverse teknolojileri” önümüzdeki yıllarda kesinlikle başarılı olacak, çünkü başarısız olma potansiyeli çok fazla.

Ne yapmalısın?

Yani, bence, şimdi hasat etmen gereken zaman.

Uzun süredir arazideyseniz, yıllardır bu anı bekliyorsunuz, birçok fedakarlık yaptınız ve şimdi her şeyden önce sadece gelgitin tepesinden manzaranın tadını çıkarma zamanı . Bu kadar çabadan sonra hak ettiğiniz kısa bir bakış.

Ve sonra, hızlı bir bakışın ardından, aslında gelgitte gezinmeye devam etmelisiniz. Metaverse sıcak bir konu olduğu için artık sizin gibi iş yapmak isteyen insanlarla dolu . Başka bir alanda zaten başarılı olan kişi ve şirketler, markalarını ve topluluklarını yanlarında getiriyor ve şimdi sizinle stratejik bir avantajla doğrudan rekabet ediyor. Sadece geçmiş deneyimlerine dayanamazsın , çünkü… Üzgünüm, ama hayat böyle yürümüyor. Kıpırdamazsanız , gelgitin tepesinde sörf yapmaya devam etmezseniz tekrar denize düşersiniz.

Başka bir arkadaşımın İsviçre’deki laboratuvarlarını ziyaret ettiğimde bana “Korkarım iPhone çıkmadan önce Palm’da çalışan insanlar gibi olabiliriz. Rekabetten sekteye uğrayana kadar kendi alanlarında zirvede olan insanlar”. Bunun bazen benim de yaşadığım bir korku olduğunu söyleyebilirim.: örneğin, bu blog hakkında konuşursak… ya bundan 2 yıl sonra, VR insanları gerçekten bu arada metaverse hakkında konuşmaya geçen çok ünlü Unity geliştiricisinin blogunu okuyacaksa? İnsanlar The Ghost Howls’ı “Ah, eski güzel günlerde okumaya alıştığım o blog. O adamın şimdi ne yaptığını merak ediyorum”… ve muhtemelen McDonald’s’ta patates kızartıyor olurdum. Bu hala olası bir senaryo (kızartmayı sevdiğimi düşünürsek o kadar da kötü değil). Belirli bir anda zirvede olmanız, gelecekte böyle olacağınızı garanti etmez, özellikle de bu gibi hızlı hareket eden bir alanda, şu anda birçok yeni insanın girdiği, yutturmaca peşinden koşuyor.

Kaynak:

https://skarredghost.com/2022/09/29/time-harvest-success-vr/