EnglishFrançaisDeutschTürkçe

Bir VR öncüsü, doksanların sonlarında sanal gerçekliğin yakın sonu ve Apple sayesinde VR başlıklarının dirilişi hakkında konuşuyor.

Louis Rosenberg , doksanların başında sanal gerçeklik girişimi Immersion Corporation’ı kurdu. Stanford Üniversitesi, ABD uzay ajansı NASA ve ABD Hava Kuvvetleri’ndeki VR laboratuvarlarında yıllarca süren araştırmalar, Rosenberg’i sanal gerçeklik ve artırılmış gerçekliğin bir atılımın eşiğinde olduğuna ikna etti. Sonra internet geldi.

Sanal gerçeklik: Bir sonraki büyük hitten VR kışına

“Sanal gerçekliğin on yıl içinde geniş çapta benimseneceğinden emindim. Bunun çılgınca iyimser göründüğünü biliyorum, ancak o zamanlar öyle hissetmiyordu, ”diye yazdı Rosenberg bir blog gönderisinde. Bu görüşe sahip olan tek kişi o değildi.

Seksenlerin sonlarında ve doksanların başlarında, VR ticari fuarları, konferansları ve dergileriyle yaratıcı ve canlı bir endüstrinin ortaya çıktığını söylüyor. Sektördeki pek çok kişi, VR’nin ana akıma ulaşmasının en fazla on yıl daha süreceğini düşündü.

1990’ların ortalarında, VR coşkusu zirveye ulaştı ve endüstri, Rosenberg’in “VR kışı” dediği duruma düştü. 1997’den 2012’ye kadar, risk sermayedarlarının sanal gerçeklik teriminden bahsetseniz bile sizi ciddiye almadıklarını söylüyor. Birçok önemli sanal dünya teknolojisine öncülük etmiş olsalar da, ilk VR şirketlerinin çoğu ortadan kayboldu.

İnternet, sanal gerçeklik yıldızını öldürdü

Nedeni sorulduğunda, Rosenberg aynı anda birkaç cevap veriyor. “Tipik yanıt, çok pahalı donanım ve yeterince iyi olmayan aslına uygunluk ile aşırı abartılı olduğudur. Gerçek gerçekler olsa da, sanal gerçekliğin neden tamamen haritadan düştüğünü açıklamıyorlar.”

Rosenberg’e göre doksanlarda sanal gerçekliği neredeyse yok eden şey internetti. “80’lerin sonunda ve 90’ların başında, VR, Silikon Vadisi’ndeki ‘bir sonraki büyük şeydi’. Ancak 1995’te internet aniden yükseldi ve tacı büyük bir şekilde ele geçirdi,” diye hatırlıyor Rosenberg.

“Sanal gerçeklik” terimi hızla eski haberler haline geldi ve başarısız pazarlarla ilgili şakaların hedefi haline geldi, diyor. Yine de, bir avuç şirket ilgili pazarlara odaklanarak hayatta kaldı.

VR şirketleri hayatta kalmak için uyum sağlamak zorunda kaldı

Immersion gibi şirketler, teknolojilerini sanal gerçeklikten uzakta pazarlamak için fırsatlar aradı. “Misyonumuz, hassas manuel izleme ve gerçekçi dokunsal geri bildirim ile tamamlanan, uygun fiyatlı sürükleyici arayüzler yaratmaktı. Ancak genel amaçlı VR pazarları gerçekleşmediğinde, o sırada geçerli olan fırsatlara odaklanarak uyum sağlamak zorunda kaldık.”

Daldırma, VR uygulamaları için bir giriş cihazı olarak mekanik bir kol geliştirmişti. Bunun, uzamsal doğruluğu nedeniyle sanal dünyalar için 3B nesneleri sayısallaştırmada son derece yararlı olduğu kanıtlanmıştır. Böylece 3D video oyunlarının ve 3D filmlerin yapımında kullanılmaya başlandı. VR’den farklı olarak, oyunlarda ve filmlerde 3D kullanımı o dönemde patladı.

Rosenberg, “Bu, bizi, sanatçıların ve animatörlerin fiziksel nesneleri hızlı bir şekilde yüksek doğrulukla 3B modellere dönüştürmesini sağlayan Microscribe 3D adlı bir ürün geliştirmeye itti.” Microscribe 3D, Shrek, Ice Age ve Titanic gibi birçok uzun metrajlı filmin yapımında kullanılmıştır.

İkinci dayanak olarak cerrahi eğitim

Immersion ayrıca video oyunları için dokunsal oyun çubukları, bilgisayar fareleri ve direksiyonları piyasaya süren ilk şirketlerden biriydi. Rosenberg, şirketiyle birlikte tıp alanında da sensörler çıkardı.

“Tıbbi uzmanlarla ortaklık kurduk ve laparoskopik cerrahi, endoskopik cerrahi, bronkoskopi ve hatta spinal epiduraller dahil olmak üzere belirli tıbbi prosedürler için gerçekçi dokunsal geri bildirime sahip VR arayüzleri geliştirdik.”

Bu sistemler, doksanlı yılların sonlarında dünya çapında ünlü tıp fakültelerinde cerrahi prosedürler konusunda doktor yetiştirmek için kullanıldığını söyledi. Bugün tıpta VR, milyar dolarlık bir pazar olarak kabul ediliyor.

Apple’ın iPhone’u sanal gerçeklikten tasarruf ediyor

VR kışı 2000’li yıllara kadar sürdü. Pek çok kişi, Palmer Luckey’nin 2012’de Oculus VR’ı piyasaya sürdükten ve sanal gerçekliği yeniden haritaya koyduktan sonra ikinci VR’ı kurduğunu düşünüyor. Ancak Rosenberg’e göre, yıllar önce VR kulaklıkların yeniden dirilişi için belirleyici temeli oluşturan başka bir üründü: Apple’ın iPhone’u.

Apple’ın ilk akıllı telefonunun 2007’de piyasaya sürülmesinin, küçük, hafif, yüksek kaliteli ekranların maliyetini sonunda VR’yi tüketiciler için uygun hale getiren bir düzeye getirdiğini söylüyor. Bugün, Apple kendi VR kulaklığı üzerinde çalışıyor .

“Akıllı telefonlar, VR donanımı için gerekli olan hareket sensörleri, işlemciler ve diğer bileşenlerin maliyetini de düşürdü. Google, 2014 yılında tamamen bir akıllı telefondan ve katlanabilir bir karton parçasından yapılmış bir kulaklık seti olan Google Cardboard’u piyasaya sürdüğünde bu noktayı parlak bir şekilde ortaya koydu,” dedi Rosenberg.

Metaverse, tüm hantal VR kulaklıkları ve çizgi film avatarları değil

Rosenberg’e göre Oculus VR başlığının başarısı, sanal gerçekliğin güvenilirliğini yeniden kazanmasına ve yatırımcılar için ilgi çekici hale gelmesine yol açtı. Yine de uzmanlar arasında gerçekçi olmayan zaman çizelgeleri ve piyasa tahminleriyle 90’ların abartısının kendini tekrar ettiğine dair sağlıklı bir şüphecilik olduğunu söylüyor.

Rosenberg, “Ve bu muhtemelen doğru olsa da, bu ikinci VR dalgalanması sırasında büyük bir fark vardı – vizyonu zorlayanlar sadece startuplar değildi, büyük şirketlerdi,” diye açıklıyor Rosenberg. Bugün, özellikle “metaverse” terimi, kendi yutturmacasından yok olma ve güvenilirliğini kaybetme tehdidinde bulunuyor.

Rosenberg yine de sürükleyici medyanın 2030 yılına kadar “düz medyayı” geride bırakacağından emin. Ancak Horizon Worlds gibi metaverse platformları kurmaya yönelik mevcut girişimler metaverse’nin geleceği değil dedi. “Çoğu yetişkinin çizgi film dünyalarında çizgi film avatarlarını kontrol etmek için VR kulaklık takarak sayısız saat harcayacağına inanmıyorum.”

Bu, popüler bir sosyal eğlence biçimi haline gelecek olsa da, diğer şeylerin toplumu değiştireceğini söyledi. “Hafif gözlüklerle etkinleştirilen artırılmış gerçekliğin, dijital içeriğe birincil arayüzümüz olarak telefonların ve masaüstü bilgisayarların yerini alarak hayatlarımızı dönüştürecek bir AR metaverse yaratacağına inanıyorum. Elbette, daha önce zamanlamayı yanlış yaptım ama bu sefer ivme durdurulamaz – başka bir kış gelmiyor.

Kaynak:

https://mixed-news.com/en/an-early-vr-pioneer-now-believes-in-the-ar-metaverse/