EnglishFrançaisDeutschTürkçe

Daha önce meta veri evrenini inşa etmenin getirdiği trilyon dolarlık altyapı fırsatından bahsetmiştik ve bu gerçekten de çok büyük. Peki ya bu yeni altyapının üzerinde çalışacak uygulamalar?

Metaverse uygulamaları, bugün alıştığımız geleneksel web veya mobil uygulamalardan çok farklı olacak. Birincisi, sanal ve fiziksel dünyalar arasındaki çizgileri bulanıklaştırarak çok daha sürükleyici ve etkileşimli olacaklar. Ve meta veri deposunun dağıtılmış doğası nedeniyle, küresel ölçekte ölçeklenebilmeleri gerekecek – bu seviyede daha önce hiç yapılmamış bir şey.

Bu makalede, bir geliştiricinin bakış açısını ele alacağız ve küresel, ölçeklenebilir metaverse uygulamaları oluşturmak için ne gerektiğini keşfedeceğiz.

Metaverse uygulamalarının zorluğu

Bildiğiniz gibi, metaverse bugün sahip olduğumuz web veya mobil uygulamalardan çok farklı çalışacaktır. Birincisi, dağıtılır, yani her şeyi kontrol eden merkezi bir sunucu yoktur. Bunun geliştiriciler için bir takım etkileri vardır:

Birçok farklı sunucuya (veya “düğüme”) yayılmış verilerle merkezi olmayan bir şekilde başa çıkabilmeleri gerekecek.

Ayrıca birçok farklı sunucuya dağılmış olan kullanıcılarla başa çıkabilmeleri gerekecek.

Herkesin aynı teknoloji kurulumuna sahip olmaması nedeniyle, konumlarına ve kullandıkları cihazlara bağlı olarak her kullanıcının farklı bir metaverse deneyimine sahip olabileceği gerçeğiyle başa çıkabilmeleri gerekecek ve bu çok önemli bir rol oynuyor. meta veri deposunun her kullanıcı tarafından nasıl deneyimlendiğine ilişkin rol.

Bu zorluklar aşılamaz değildir, ancak uygulama geliştirme konusunda farklı bir düşünme biçimi gerektirirler. Her birine daha yakından bakalım.

Veri kontrolü ve manipülasyonu

Geleneksel bir web veya mobil uygulamada, tüm veriler merkezi bir sunucuda saklanır. Bu, geliştiricilerin bu verileri sorgulamasını ve değiştirmesini kolaylaştırır çünkü her şey tek bir yerdedir.

Bununla birlikte, dağıtılmış bir meta veri deposunda, veriler birçok farklı sunucuya dağılmıştır. Bu, geliştiricilerin merkezi olarak konumlandırılmamış verileri sorgulamak ve işlemek için yeni yollar bulmaları gerekeceği anlamına gelir.

Bunu yapmanın bir yolu blok zincirinin kendisidir. Bu dağıtılmış defter, bildiğiniz gibi, birçok farklı sunucuya yayılmıştır ve geliştiricilerin merkezi olmayan bir şekilde verileri sorgulamasına ve değiştirmesine olanak tanır.

Veri zorluğuyla başa çıkmanın bir başka yolu da “içerik dağıtım ağları” (CDN’ler) olarak bilinen ağlardır. Bunlar, içeriği kullanıcılara hızlı ve verimli bir şekilde iletmek için tasarlanmış sunucu ağlarıdır.

CDN’ler genellikle web içeriğini iletmek için kullanılır, ancak metaverse içeriğini iletmek için de kullanılabilirler. Bunun nedeni, CDN’lerin hızlı ve verimli bir şekilde iletilmesi gereken büyük miktarda veriyle başa çıkmak için tasarlanmış olmasıdır – metaverse uygulamaları için gerekli olan bir şeydir.

Kullanıcılar ve cihazlar

Geliştiricilerin yüzleşmesi gereken bir başka zorluk da, kullanıcıların ve cihazların birçok farklı sunucuya dağılmış olmasıdır. Bu, geliştiricilerin içeriği kullanıcılara verimli ve etkili bir şekilde sunmanın yollarını bulmaları gerekeceği anlamına gelir.

Bunu yapmanın bir yolu “aynalar” kullanmaktır. Yansıtmalar , içeriğin farklı sunucularda depolanan kopyalarıdır. Bir kullanıcı içerik istediğinde, performansı artırmaya ve gecikmeyi azaltmaya yardımcı olan en yakın yansıtmaya yönlendirilir.

Bir kullanıcının cihazı, içeriği barındıran sunucuya bağlanamadığında, içeriği iletmenin başka bir yolu da “proxy’ler”dir. Proxy’ler, kullanıcının cihazı adına hareket eden ve onu barındıran sunucudan içerik getiren sunuculardır.

Bu, çeşitli şekillerde yapılabilir, ancak yaygın yollardan biri “ters proxy” kullanmaktır. Bu durumda proxy sunucusu, kullanıcının cihazı ile içeriği barındıran sunucu arasında bulunur. Proxy, içeriği sunucudan alır ve ardından kullanıcının cihazına iletir.

Konum ve cihazlar

Daha önce de belirttiğimiz gibi, her kullanıcının metaverse deneyimi , bulundukları yere ve kullandıkları cihazlara bağlı olarak farklı olacaktır. Bunun nedeni, herkesin aynı teknoloji kurulumuna sahip olmamasıdır ve bu, meta veri deposunun her kullanıcı tarafından nasıl deneyimlendiği konusunda çok önemli bir rol oynar.

Örneğin, sanal gerçeklik kulaklığı kullanan biri, sadece masaüstü bilgisayar kullanan birinden tamamen farklı bir deneyim yaşayacaktır. Ve Avrupa’da ikamet eden biri, Asya’da ikamet eden birinden farklı bir deneyime sahip olacak.

Sınırsız olması amaçlanan bir şeyde coğrafi konumun neden rol oynadığı açık olmasa da, bu şekilde düşünün. İnternet, tüm dünyaya yayılmış fiziksel bir altyapıdır. Ve meta veri deposu aynı fiziksel sınırlamalara bağlı olmasa da, çalışması için yine de bu altyapıya güvenir.

Bu, geliştiricilerin kullanıcılarının ve cihazlarının farklı coğrafi konumlarını hesaba katması ve uygulamalarını buna göre tasarlaması gerektiği anlamına gelir. Konumları ne olursa olsun, dünyanın her yerindeki kullanıcılara hızlı ve verimli bir şekilde içerik sunabilmeleri gerekecek.

Farklı coğrafi konumların da farklı kanunları ve düzenlemeleri vardır. Bu, meta veri deposu için uygulamalar tasarlarken geliştiricilerin farkında olması gereken bir şeydir. Uygulamalarının yürürlükteki tüm yasa ve yönetmeliklere uygun olduğundan emin olmaları gerekecektir.

Uygulama geliştirme

Artık geliştiricilerin karşılaşması gereken bazı zorluklara baktığımıza göre, meta veri deposu uygulamalarını nasıl geliştirebileceklerine bir göz atalım. Meta veri deposu sanal olduğundan , gereken geliştirme türü geleneksel uygulama geliştirmeden farklıdır.

Geliştiricilerin yapması gereken ilk şey bir “alan” yaratmaktır. Alan, uygulamaları barındırmak için kullanılan sanal bir ortamdır.

Alanlar, çeşitli farklı araçlar kullanılarak oluşturulur, ancak şu anda en popüler araç , 3B ortamlar oluşturmak için kullanılan bir oyun motoru olan Unity’dir .

Bir alan oluşturulduktan sonra, geliştiricilerin onu içerikle doldurması gerekir. Bu içerik, 3B modellerden ses dosyalarına kadar her şey olabilir.

Bir sonraki adım, alanı yayınlamaktır. Bu, alanın, masaüstü bilgisayarlar, dizüstü bilgisayarlar, tabletler ve akıllı telefonlar da dahil olmak üzere çeşitli farklı cihazlar aracılığıyla alana erişebilecek olan diğer kullanıcılara sunulacağı anlamına gelir.

Son olarak, geliştiricilerin alanlarını tanıtmaları gerekecektir. Bu, alanlarını kullanıcılara pazarlamaları gerekeceği anlamına gelir.

Uygulamaları ölçeklendirmek

Web 3.0 dağıtılmış olduğundan, ölçeklenebilirlik genellikle en büyük zorluktur çünkü geleneksel sunucuların kullanımı neredeyse imkansızdır. IPFS, bu soruna yardımcı olabilecek bir çözümdür .

IPFS, dosyaları depolamak ve paylaşmak için kullanılan dağıtılmış bir dosya sistemidir. IPFS, BitTorrent’e benzer, ancak dosya paylaşımı yerine dosya depolama için kullanılmak üzere tasarlanmıştır.

IPFS, eşler arası bir sistemdir, yani merkezi bir sunucu yoktur. Bu, tek bir hata noktası olmadığı için IPFS’yi çok ölçeklenebilir hale getirir.

IPFS’yi kullanmak için geliştiricilerin bunu bilgisayarlarına yüklemeleri ve alanlarını ağa eklemeleri gerekir. Ardından, diğer kullanıcılar buna erişebilecek.

Küresel, ölçeklenebilir meta veri deposu uygulamaları oluşturmanın özü

Bitirmek için, ölçeklenebilir meta veri deposu uygulamaları oluşturma teknolojisi zaten mevcuttur; ancak hepsinin kullanıcı dostu bir şekilde birlikte çalışmasını sağlamak için hala çok fazla yaratıcılık gerekiyor. Anahtar, aşağıdaki kavramları akılda tutmaktır:

Meta veri deposu küreseldir ve merkezi değildir
Kullanıcılar, çeşitli cihazlar aracılığıyla meta veri deposuna erişecek
Konum ve cihaz yönetimi önemlidir
Uygulama geliştirme, geleneksel geliştirmeden farklıdır
Ölçeklenebilirlik bir zorluktur, ancak IPFS yardımcı olabilir

Açıkçası, NFT’leri tartışmadan meta veri deposu oluşturma hakkında bir makale dizimiz olamaz. Aslında bunlar, küresel, merkezi olmayan, meta veri deposu çalışması yapmanın anahtarı olabilir. Bir sonraki makalemizde , NFT’lerin meta veri deposunda nasıl kullanılabileceğini keşfedeceğiz.

Geliştiriciler, bu kavramları akılda tutarak hem kullanıcı dostu hem de ölçeklenebilir metaverse uygulamaları oluşturabilecekler.

Kaynak:

https://venturebeat.com/virtual/building-global-scalable-metaverse-applications/